Infokiosk a marketing

Infokioski obecnie możemy coraz częściej spotkać obecnie w każdym miejscu na całym świecie. Są to interaktywne punkty pełniące funkcje informacyjne.

Należą one do samoobsługowych grup urządzeń elektronicznych. Jego głównym elementem jest niezależny lub zintegrowany z ekranem komputer oraz monitor dotykowy. Umożliwia on łatwe sterowanie dotykiem. Niekiedy infokiosk jest wyposażony w dodatkowe elementy takie jak drukarka, czytnik kodów kreskowych czy kamera. Niekiedy urządzenia mają dostęp do Internetu lub łączność z telefonami komórkowymi – podaje IMS [źródło: http://www.ims.fm/rd/news/infokiosk-wykorzystanie-w-praktyce]

Jakie jest zastosowanie infokiosków?

Infokioski są stosowane do różnego rodzaju świadczeń usług informacyjnych, sprzedażowych lub reklamowych. Poprzez urządzenie możemy zakupić bilety np. w komunikacji miejskiej, wykonywać zdjęcia czy zapoznawać się z reklamą. Co ciekawe infokioski są wykorzystywane w niektórych stanach podczas głosowania w wyborach. W Ameryce cieszą się  rosnącą popularnością i chętnie wykorzystywane są przez właścicieli w celach marketingowych.

Pierwszymi wprowadzanymi tam infokioskami były te znajdujące się w restauracjach sieci McDonald. Mimo, że posiadały sporo wad, a ich funkcjonalność nie była jeszcze całkowicie przemyślana, przejęte zostały z entuzjazmem. W Polsce infokioski najczęściej kojarzone są z punktami informacyjnymi na temat danego miasta lub obiektu muzealnego. Mimo to specjaliści do spraw marketingu coraz chętniej sięgają po tego typu rozwiązanie.kiosk interaktywny

Infokiosk jest świetnym elementem służącym do budowania wizerunku marki. Firmy coraz częściej decydują się właśnie w tej formie przedstawić klientom swoje produkty, linie oraz podstawowe informacje. Niektóre infokioski stojące w sklepach mogą posiadać pełen pakiet informacji odnoście najmilejszych detali oferowanych produktów. W sklepach odzieżowych infokioski oprócz tej funkcji jednocześnie umożliwiają zamówienie ubrań ze strony danego sklepu, w sytuacjach gdy np. Zabrakło dla klienta odpowiedniego rozmiaru. Taka osoba może samodzielnie dokonać zamówienia i jednocześnie odciąży obsługę klienta. Infokioski bardzo często umożliwiają także zapisanie się do newsletterów lub pakietu lojalnościowego.

Marki które wykorzystują infokioski do promowania swoich usług muszą zadbać by dane urządzenia wyróżniały się na tle innych i bezpośrednio kojarzyły się z danymi usługami. W tym celu infokioski często posiadają charakterystyczne dla danego przedsiębiorstw barwy, lego logo umiejscowione w widocznym miejscu oraz najważniejsze hasła kojarzone z marką. Klient już z oddali będzie wiedział do jakiej firmy należy dany infokiosk. Atrakcyjny wygląd zainteresuje każdego przechodnia i zachęci go do wykorzystania urządzenia.

O co musi zadbać przedsiębiorca decydujący się na infokiosk?

Najważniejszym elementem, o którym wcześniej była mowa jest to by urządzenie umożliwiało identyfikację wizerunkową. Sprzęt na pierwszy rzut oka powinien kojarzyć się z daną marką. Ponadto sam układ oraz funkcjonalność infokiosku powinna być dobrze przemyślana. Interfejs musi być czytelny i być łatwy, intuicyjny w obsłudze. Skompilowane działanie skutecznie zniechęci klientów do korzystania z tego typu sprzętów. Ekran nie może się zacinać i powinien łatwo działać i odpowiadać na dotyk.

Urządzanie musi posiadać dobrze skomponowane menu, możliwości cofnięcia się czy resetu wprowadzonych zmian. Użytkownik musi czuć się swobodnie podczas obsługi i z łatwością poruszać się po interfejsie. Jeszcze przed skorzystaniem z infokiosku dana osoba powinna wiedzieć do czego on służy i jakie mogą płynąć korzyści z jego użycia.

Infokiosk jest świetnym narzędziem marketingowym i informacyjnym, które zainteresuje przechodniów i zachęci ich do zapoznania się z ofertą danej marki. Takie działania mogą znacznie wpłynąć na popularność danego przedsiębiorstwa i zwiększyć ilość jego klientów.


Źródło zdjęcia: flickr.com